Beskrivning

En framgångsrik förening är duktig på att både internt och externt kommunicera sin identitet och sina värderingar. Det blir tydligt både för medlemmar, potentiella medlemmar och samarbetspartners vad det är för förening de engagerar sig i och associerar sig till. Det finns en öppenhet med information inom föreningen för att ge medlemmarna den information de behöver för att både kunna påverka sin förening och bedriva verksamheten i linje med riktlinjer, handlingsplaner och beslut. Alla vet hur man ska göra. Föräldrar i närsamhället har en positiv bild av föreningen, och föreningen uppskattas av kommunen och företag i samhället.

Målbild

En diplomerad förening har en plan för sin interna och externa kommunikation.

Kriterier att bedöma

Fördjupning

• Innehåll i en kommunikationsplan
  • Identifierade målgrupper för kommunikationen