Beskrivning

En framgångsrik förening har en långsiktig utbildningsplan som utgångspunkt för sin fotbollsverksamhet. Spelarutbildningsplanen är utgångspunkten för tränare i föreningen när de gör sin årsplanering, träningar och övningar och säkerställer att varje spelare får ett liknande utbildningsinnehåll och en progression i sitt lärande. Spelarutbildningsplanen ska leva upp till barn och ungdomars behov och ska spegla föreningens policy i praktisk fotbollsträning och utgå från barnkonventionen och barnrättsperspektivet. Behoven tillgodoses om tränarna skapar en miljö där grundförutsättningarna är att barn och ungdomar är trygga, mår bra och lär sig fotboll.

En framgångsrik förening har kunskap om människors olika önskemål kring hur de vill utöva fotboll. Den erbjuder en variation av olika verksamhetsformer där individens egna önskemål, ambitioner och förutsättningar avgör på vilket sätt den deltar i verksamheten.

Målbild

En diplomerad förening har en spelarutbildningsplan som bygger på principerna i Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan. En diplomerad förening erbjuder en variation av verksamhetsformer där spelare ges utrymme att vara med utifrån sin egen ambitionsnivå.

Kriterier att bedöma

Fördjupning kring spelarutbildningsplanen

• Spelarutbildningsplanen tar hänsyn till att utveckla barn och ungdomar både fysiskt, psykologiskt, socialt och idrottsligt utifrån riktlinjerna i Fotbollens spela lek och lär
  • Träningen består i huvudsak av lekar, färdighetsträning och spel på en lagom stor yta med många bollkontakter och många målchanser