Beskrivning

En framgångsrik förening jobbar strategiskt och kontinuerligt med att rekrytera, introducera, utveckla och behålla ledare. Kompetenta ledare i tillräckligt antal är en förutsättning för en fungerande fotbollsverksamhet och en bra spelarutbildning. En framgångsrik förening har en plan för hur man ska bedriva både formella tränarkurser och icke formell utbildning internt i föreningen för att ständigt utveckla ledarnas kompetens, säkerställa att kunskap kan omsättas i praktiken och att det finns stöttning till ledare.

En framgångsrik förening har en resursperson eller fler med goda pedagogiska egenskaper och en bra tränarbakgrund som kan vara föreningens interna utbildare, koordinator och coach för ledare.

I svensk fotboll rekryterar vi väldigt många nya föreningsdomare varje år, men väldigt få fortsätter ett andra år som domare. En framgångsrik förening jobbar proaktivt för att säkerställa en positiv matchmiljö för domare och har en roll som domaransvarig för att vara föreningens interna utbildare, koordinator och coach för föreningsdomarna.

Målbild

En diplomerad förening har en ledarförsörjnings- och utbildningsplan. Föreningen har personer med uppdrag som tränar- och spelarutbildningsansvarig samt domaransvarig.

Kriterier att bedöma

Föreningens ledare har en relevant utbildning och föreningen lever upp till utbildningskraven:

Fördjupning kring ledarförsörjningsplan

Ledarförsörjningsplanen innehåller en beskrivning av

• vilka målgrupper de ska rekrytera ur,
  • hur de skapar mångfald av bakgrunder i ledargrupperna
  • hur rekryteringsprocessen går till
  • uppdragsbeskrivningar för olika ledarroller
  • introduktionsplaner
  • krav på utbildningsnivåer
  • en årlig utbildningsplan för vilka formella och interna utbildningar som ska genomföras för de olika ledarrollerna.

Fördjupning kring tränar- och spelarutbildningsansvarig

• En resurs med goda pedagogiska egenskaper och en bra tränarbakgrund som gör en kompetensanalys och ser till att föreningens tränare har rätt utbildningsnivå för den åldersgrupp de tränar
  • ansvarar för att det genomförs internutbildningar i föreningens spelarutbildningsplan
  • genomför tränarträffar och fortbildar ledare