VILL DU BÖRJA SPELA FOTBOLL ELLER BLI MEDLEM I SOLBERGA BK? ANMÄL DIG HÄR!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Solberga Bollklubb
Fotboll, glädje och gemenskap
Knatteboll 2020

Knatteboll träning 4

Träningsplanering är ett bredare begrepp än att bara planera träningen. Många tränares vardag innebär att träningsplaneringen syftar till en träning. Vi tänker ge några exempel på träningsplanering för de yngsta lagen.

1.FÖRBEREDELSE AV TRÄNING

Vad?

Aktivering

Varför?

-Hämta ut nödvändig utrustning (bollar, västar, konor, häckar, m.m.) från förrådet.

Hur?

-Gör i ordning och märk upp the olika stationerna/övningsområdena (A, B, C, osv).

Organisation

-För en grupp om 20 spelare kan det vara lämpligt med tre stationer.
-Station A kan exempelvis vara en mindre plan för att spela matcher på.
-En gemensam uppvärmning kan genomföras på station A.
-Station B och C används sedan för olika teknik, skott, eller spelövningar.
-Två grupper (10 spelare) spelar match vid station A.
-Grupp 3 genomför någon övning vid station B.

Anvisningar

-Grupp 4 genomför någon annan övning vid station C.
-Efter lagom lång tid ( 5 - 10 min) rotera grupperna mellan stationerna.

-För varje station behövs en instruktör som kan visa spelarna vad de ska göra.
-Varje grupp har också en assistent som hjälper gruppen till rätt station vid rotation och sedan hjälper instruktören vi

2.INLEDANDE SAMLING

Vad?

Aktivering

Varför?

Syfte
Inför varje träningspass är det viktigt att du som tränare samlar alla spelare för att:

Hälsa alla välkomna och notera närvaro.

Dela upp hela gruppen i mindre grupper om 4 – 5 barn per grupp.

Dela ut västar och om det behövs hjälpa dem att sätta på västen. Använd en färg per grupp då det underlättar förflyttning mellan stationer vid rotation.

Hur?

Beskrivning
Samla alla spelare i en halvcirkel framför tränaren.

Spelarna är tysta medan tränaren pratar

Den som vill säga något räcker upp handen och väntar på sin tur att prata.

Organisation

Sitt i en ring 

Anvisningar

Instruktionspunkter
Se till att alla spelare känner sig sedda. Hälsa på samtliga gärna genom att skaka hand eller liknande.

Fråga spelarna om de kommer ihåg vad vi gjorde förra gången.

Var kortfattad när du går igenom dagens träningsinnehåll. Påminn i stället spelarna under träningen om vad ni ska göra och varför.

Sitt gärna på knä eller gå ner på huk för att komma i samma höjd som spelarna.

Skapa en positiv miljö på träningen! Det ska vara roligt att vara med!

Tänk på hur du uttrycker dig inför spelarna. Upprepa vikten av att ha rätt utrustning.
Spelarna ska lyssna när du pratar. Be dem att räcka upp handen om de har någonting att fråga.

3.LEK - STAFETT ZICK - ZACK

Vad?

Lek

Anvisningar

Dela in barnen i lag med sex i varje lag. Barnen ställer sig på armlängds avstånd inom respektive lag. Det sista barnet i laget springer zick-zack mellan kamraterna och ställer sig först i kön. Då startar nästa och så vidare. Laget är klart när barnen har sina ursprungliga positioner.

Variant

Barnen driver en boll med fötterna eller studsar den med händerna.

4.FS FÄRDIGHETSÖVNING DRIVA

Vad?

Speluppbyggnad

Varför?

Förflytta sig med bollen under kontroll över fri spelyta.

Hur?

Frågeexempel och instruktioner:

Hur håller du foten när du driver bollen? Jag sträcker på foten.

Hur gör du för att veta var jägaren är när ni leker? Jag tittar upp så ofta som möjligt.

Organisation

6 barn, yta 15 x 15 meter, bollar och koner

Anvisningar

Barnen driver var sin boll mellan kvadratens sidor.

Stegring

Alla driver runt sin boll i kvadraten.

Ett barn är jägare och ska kulla de övriga. Den som blir kullad blir ny jägare.

5.TA BOLLEN (FRAMÅT) - (SPELFORM 3V3

Vad?

Speluppbyggnad

Varför?

Anfallsspel - ta bollen framåt för att kunna göra mål
Försvarsspel - ta bollen för att kunna anfalla

Hur?

Anfallsspel
- Driv bollen mot fri yta
- Ändra rikting och öka farten vid behov

Försvarsspel
- Ta bollen mellan motståndarnas tillslag

Omställningar:
- Ta tillbaka bollen om du tappar den.
- Driv bort från motståndaren när du har erövrat bollen.

Organisation

6-11 spelare, yta 15x10 m, en boll per spelare

Anvisningar

Alla spelare har varsin boll och står på ena kortlinjen. Uppgiften är att efter signal driva bollen till motsatt kortlinje.

Progression 1: Mötas
Spelarna står på varsin kortlinje och möts på halva vägen.

Progression 2: Byta riktning
På tränarens signal ska spelarna byta riktning: Tränaren säger höger, vänster eller bakåt - spelarna vänder och driver.

Progression 3: Försvarare
Spelare med boll på ena kortsidan. En eller två försvarare startar bakom mittlinjen och har som uppgift att bryta. Efter brytning ska de driva bollen över den kortsida anfallarna kom ifrån. Anfallare som blir av med sin boll försöker ta tillbaka bollen och driva över kortlinjen. 

Progression 4: Kasta, fånga, rulla
Spelarna kastar och fångar bollen på vägen över. Nästa gång rullar spelarna bollen framåt, springer ifatt bollen och tar upp den.

6.LEK - VEM ÄR RÄDD FÖR ...?

Vad?

Lek

Anvisningar

Alla barn står med var sin boll vid kortsidan av en rektangel. I mitten står till exempel Emma som ropar ”Vem är rädd för Emma?”, och gruppen svarar ”Inte jag!”.

Barnen ska sedan försöka driva bollen över till andra kortsidan, och Emma ska kulla så många som möjligt. De som blir kullade hjälper sedan Emma i mitten. Sist kullad vinner.

7.FÄRDIGHETSÖVNING 1 - PASSA

Vad?

Speluppbyggnad

Varför?

Behålla bollen inom laget.

Hur?

Frågeexempel

Var tittar du när du passar bollen?

Jag tittar på bollen innan och när jag slår till bollen. Då blir det enklare att träffa där jag vill.

Hur gör du för att få kraft i passningen?

Först pendlar jag bakåt med benet och sedan framåt med hög fart.

Organisation

2 barn, yta 10 x 5 meter, bollar och koner.

Anvisningar

A passar bollen till B som tar emot bollen.

B passar bollen till A som tar emot bollen.

Stegring

  1. Barnen passar bollen samtidigt som de är i rörelse.
  2. Gör ytan större och fyll på med flera par som springer runt och passar bollar till varandra.
8.FS - PRICKBOLL

Vad?

Komma till avslut och göra mål

Varför?

Att kunna träffa dit du siktar vid tex passning eller avslut är viktigt för anfallsspelet.

Hur?

- Sikta med stödjefoten.

- Träffa mitt på bollen med spänd fot.

- Rulla genom att greppa bollen mellan handen och underarmen och kliv fram i ett utfallssteg med motsatt ben.

Organisation

Spelare, bollar, yta 15x12 m (ca).

Anvisningar

2 lag med lika många spelare i varje på varsin långsida. En boll mittemellan de två lagen. Det gäller för lagen att skjuta sina bollar på bollen i mitten så att den rullar över motståndarnas linje.

Stegring
Spelarna rullar bollarna.

9.SAMLING EFTER TRÄNING

Vad?

Aktivering

Varför?

Syfte

Avsluta träningspasset, Få spelarna att känna sig sedda, Summera dagens träning tillsammans med spelarna, Skapa en positiv miljö så att spelarna känner sig motiverade att komma till nästa träningspass.

Hur?

Efter samlingen:

Stanna gärna kvar några extra minuter efter samlingen för att ge föräldrar och spelare möjlighet till att prata lite extra med dig om det behövs.

Efter samlingen: Se till att det inte bara är du som bär iväg materialet dit det ska efter träningen, fostra in ett ansvar så tidigt som möjligt hos spelarna att göra det!

 

Anvisningar

Beskrivning

Precis som innan ett träningspass är det också viktigt att efter träningen samla ihop gruppen. Dels är det en markering för spelarna att träningen är slut nu. Det är också en möjlighet för dig att tillsammans med spelarna summera dagens träning. Vad har varit bra? Vad kan vi göra bättre? Ställ gärna öppna frågor till spelarna så att de ges möjlighet till att reflektera och utvärdera tillsammans med dig och hela gruppen.

Nu får du också möjligheten att koppla ihop det du sa på samlingen före träningen. Hann vi med att träna på allt som vi sa innan träningen? Är det någonting som spelarna ska träna på hemma tills nästa gång ni ses?

 
FACEBOOK
ENENDA
TWITTER
SPONSORER