VILL DU BÖRJA SPELA FOTBOLL ELLER BLI MEDLEM I SOLBERGA BK? ANMÄL DIG HÄR!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Solberga Bollklubb
Fotboll, glädje och gemenskap
Knatteboll 2020

Knatteboll träning 1

Träningsplanering är ett bredare begrepp än att bara planera träningen. Många tränares vardag innebär att träningsplaneringen syftar till en träning. Vi tänker ge några exempel på träningsplanering för de yngsta lagen.

1.FÖRBEREDELSE AV TRÄNING

Vad?

Aktivering

Varför?

-Hämta ut nödvändig utrustning (bollar, västar, konor, häckar, m.m.) från förrådet.

Hur?

-Gör i ordning och märk upp the olika stationerna/övningsområdena (A, B, C, osv).

Organisation

-För en grupp om 20 spelare kan det vara lämpligt med tre stationer.
-Station A kan exempelvis vara en mindre plan för att spela matcher på.
-En gemensam uppvärmning kan genomföras på station A.
-Station B och C används sedan för olika teknik, skott, eller spelövningar.
-Två grupper (10 spelare) spelar match vid station A.
-Grupp 3 genomför någon övning vid station B.


Anvisningar

-Grupp 4 genomför någon annan övning vid station C.
-Efter lagom lång tid ( 5 - 10 min) rotera grupperna mellan stationerna.

-För varje station behövs en instruktör som kan visa spelarna vad de ska göra.
-Varje grupp har också en assistent som hjälper gruppen till rätt station vid rotation och sedan hjälper instruktören vid respektive station.

2.INLEDANDE SAMLING

Vad?

Aktivering

Varför?

Syfte
Inför varje träningspass är det viktigt att du som tränare samlar alla spelare för att:

Hälsa alla välkomna och notera närvaro.

Dela upp hela gruppen i mindre grupper om 4 – 5 barn per grupp.

Dela ut västar och om det behövs hjälpa dem att sätta på västen. Använd en färg per grupp då det underlättar förflyttning mellan stationer vid rotation.

Hur?

Beskrivning
Samla alla spelare i en halvcirkel framför tränaren.

Spelarna är tysta medan tränaren pratar

Den som vill säga något räcker upp handen och väntar på sin tur att prata.

Organisation

Sitt i en ring 

Anvisningar

Instruktionspunkter
Se till att alla spelare känner sig sedda. Hälsa på samtliga gärna genom att skaka hand eller liknande.

Fråga spelarna om de kommer ihåg vad vi gjorde förra gången.

Var kortfattad när du går igenom dagens träningsinnehåll. Påminn i stället spelarna under träningen om vad ni ska göra och varför.

Sitt gärna på knä eller gå ner på huk för att komma i samma höjd som spelarna.

Skapa en positiv miljö på träningen! Det ska vara roligt att vara med!

Tänk på hur du uttrycker dig inför spelarna. Upprepa vikten av att ha rätt utrustning.
Spelarna ska lyssna när du pratar. Be dem att räcka upp handen om de har någonting att fråga.

3.HÄLSNINGLEK

Vad?

Lek

Varför?

Syfte
Att barnen lär sig varandras namn, känner sig sedda och blir hälsade på.

Hur?

Gör så här
Samla gruppen och presentera dig genom att berätta vad du heter och något om dig själv (t.ex. att du spelar fotboll, är domare eller hur gammal du är). Sätt sedan igång övningen:

Alla barn och ledare går runt i ytan. När man möter någon ska man titta varandra i ögonen och säga hej.

Du som ledare ger instruktioner under tiden och ändrar övningen succesivt:

Organisation

Det här behövs
Yta 12x7 meter, bollar.

Anvisningar

Förutom att säga hej ska man även lägga sin hand på axeln på den man möter.
Istället för att säga hej ska man säga sitt namn.
När man möts ska man presentera sig. Till exempel om Maja och Kalle möts säger går det till enligt följande:
Maja: Hej, jag heter Maja.
Kalle: Hej, Maja. Jag heter Kalle.
Maja: Hej, Kalle.

Samla hela gruppen i en ring och låt alla berätta sitt namn för varandra.

4.VEM ÄR RÄDD FÖR?

Vad?

Lek

Anvisningar

Alla barn står med var sin boll vid kortsidan av en rektangel. I mitten står till exempel Emma som ropar ”Vem är rädd för Emma?”, och gruppen svarar ”Inte jag!”.

Barnen ska sedan försöka driva bollen över till andra kortsidan, och Emma ska kulla så många som möjligt. De som blir kullade hjälper sedan Emma i mitten. Sist kullad vinner.

5.STAFETT- SPRINGA OCH DRIVA

Vad?

Lek

Varför?

Springa, driva och vända för att ta sig framåt till fria ytor så fort som möjligt.

Hur?

Utan boll:
- Starta med korta steg och öka succesivt steglängden.
- Korta ner stegen inför vändning och vänd tvärt.

Med boll:
- Driv med vristen eller utsidan av foten
- Titta upp mellan tillslagen

Organisation

Spelare, bollar yta ca 15x15 m

Anvisningar

Uppgiften är att springa/driva så fort som möjligt. Spelarna står i ett led. Den första springer till en linje och vänder  tillbaka till ledet. Där tar nästa spelare över. När alla spelare har genomfört övningen har laget klarat uppgiften. Övningen sker på tid. Det gäller för laget att försöka slå sin föregående tid.

Progression - med boll
Övningen genomförs genom att driva bollen fram och tillbaka.

6.BJÖRNGÅNG

Vad?

Lek

Varför?

Träna koordination.

Organisation

Obegränsat antal barn, koner och västar.

Anvisningar

Stå på alla fyra med händer och fötter i marken.

Ha raka armar och böj cirka 90 grader i knäna och i höftleden.

Förflytta dig i olika riktningar, framåt, bakåt och i sidled, genom att lyfta höger hand och vänster fot och tvärtom.

7.TA BOLLEN (FRAMÅT)- (SPELFORM 3V3)

Vad?

Speluppbyggnad

Varför?

Anfallsspel - ta bollen framåt för att kunna göra mål
Försvarsspel - ta bollen för att kunna anfalla

Hur?

Anfallsspel
- Driv bollen mot fri yta
- Ändra rikting och öka farten vid behov

Försvarsspel
- Ta bollen mellan motståndarnas tillslag

Omställningar:
- Ta tillbaka bollen om du tappar den.
- Driv bort från motståndaren när du har erövrat bollen.

Organisation

6-11 spelare, yta 15x10 m, en boll per spelare

Anvisningar

Alla spelare har varsin boll och står på ena kortlinjen. Uppgiften är att efter signal driva bollen till motsatt kortlinje.

Progression 1: Mötas
Spelarna står på varsin kortlinje och möts på halva vägen.

Progression 2: Byta riktning
På tränarens signal ska spelarna byta riktning: Tränaren säger höger, vänster eller bakåt - spelarna vänder och driver.

Progression 3: Försvarare
Spelare med boll på ena kortsidan. En eller två försvarare startar bakom mittlinjen och har som uppgift att bryta. Efter brytning ska de driva bollen över den kortsida anfallarna kom ifrån. Anfallare som blir av med sin boll försöker ta tillbaka bollen och driva över kortlinjen. 

Progression 4: Kasta, fånga, rulla
Spelarna kastar och fångar bollen på vägen över. Nästa gång rullar spelarna bollen framåt, springer ifatt bollen och tar upp den.

8.HÄMTA BOLLEN

Vad?

Fotbollskoordination

Varför?

För att snabbt kunna ändra rikting

Hur?

Anfallsspel:
- Spring och driv mot fria ytor, byt rikting och öka farten när du blir jagad.
Försvarsspel:
- Ta bollen från motståndaren genom att bryta.
Omställningar:
- Ta tillbaka bollen om du tappar den.
- Driv bort från motståndaren när du har erövrat bollen.

Organisation

Ca 6 spelare, bollar, 12x7m (ca), koner, västar

Anvisningar

2 lag. Det ena laget ska hämta bollar som ligger bakom en linje. Det andra laget ska försöka kulla det första laget genom att ta deras svansar. Spelare som blir av med sin svans går utfallsgång tillbaka till linjen och får sedan göra ett nytt försök. Det gäller att hämta så många bollar som möjligt på 1,5 minut.

Progression - driva
Anfallarna ska fortfarande ta sig över mittzonen utan att bli av med sin svans. På vägen tillbaka ska de driva. Det försvarande laget ska då ta bollen och driva tillbaka bakom linjen. Det är tillåtet att ta tillbaka bollen tills någon spelare drivit över sin linje. Spelare som blir av med sin svans eller boll hoppar på ett ben tillbaka innan de försöker igen.

9.SAMLING EFTER TRÄNING

Vad?

Aktivering

Varför?

Syfte

Avsluta träningspasset, Få spelarna att känna sig sedda, Summera dagens träning tillsammans med spelarna, Skapa en positiv miljö så att spelarna känner sig motiverade att komma till nästa träningspass.

Hur?

Efter samlingen:

Stanna gärna kvar några extra minuter efter samlingen för att ge föräldrar och spelare möjlighet till att prata lite extra med dig om det behövs.

Efter samlingen: Se till att det inte bara är du som bär iväg materialet dit det ska efter träningen, fostra in ett ansvar så tidigt som möjligt hos spelarna att göra det!

Anvisningar

Beskrivning

Precis som innan ett träningspass är det också viktigt att efter träningen samla ihop gruppen. Dels är det en markering för spelarna att träningen är slut nu. Det är också en möjlighet för dig att tillsammans med spelarna summera dagens träning. Vad har varit bra? Vad kan vi göra bättre? Ställ gärna öppna frågor till spelarna så att de ges möjlighet till att reflektera och utvärdera tillsammans med dig och hela gruppen.

Nu får du också möjligheten att koppla ihop det du sa på samlingen före träningen. Hann vi med att träna på allt som vi sa innan träningen? Är det någonting som spelarna ska träna på hemma tills nästa gång ni ses?

 
FACEBOOK
ENENDA
TWITTER
SPONSORER