SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Solberga Bollklubb
Fotboll, glädje och gemenskap
P10

Träningsplanering

I ett syfte är att öka våra spelare medvetenhet och ditt ansvarstagande gällande spelarutvecklings,
så kommer spelarna i P10 att kunde se vår planering och övningarna innan träningen.

Träningspass oktober 2021 - fokus markera/ta boll

Fokus på markera och att man ska förstå vad det betyder. Var ska jag själv vara när min kompis markerar deras spelare? 



1.Samling innan träningen

Inför varje träningspass är det viktigt att du som tränare samlar ihop gruppen för att:
Hälsa alla välkomna och ta närvaro
Berätta om dagens träning

2.Liams stafett/ormen

Vad?
Fotbollsrörlighet

Varför?
Fotbollsuppvärmning – förberedelseträning
Uppvärmningen bör ses som en förberedelse där ungdomarna får möjlighet att både värma upp inför träning eller match och träna tekniska och fysiska färdigheter.

Hur?
Liams stafett. Springa utan och med boll. 2 lag.

Organisation
Ytan kan varieras men ska vara i form av en rektangel där de två lagen står i motsatt hörn.

Anvisningar
Liams stafett:

Vid start börjar försteman i varje led springa medurs runt banan med en boll i armarna. När den personen löpt ett varv lämnar man över bollen till den som står först som står sticker iväg. Springaren ställer sig längst bak i sitt led. Målet är att springa ikapp motståndarlagets löpare och "tagga" denne.

Kan varieras med att efter en tid blåser tränaren i pipan och då ska man lägga ner bollen och driva den runt banan och sedan lämna över bollen till den som står först genom en riktad pass.

3.Färdighetsövning 3 - ta bollen

Vad?
Förhindra speluppbyggnad

Varför?
Hindra motståndarna från att göra mål.

Hur?
Frågeexempel

Hur gör du så att du kan ta bollen från motspelaren?

Jag försöker komma så nära som möjligt.

Hur gör du för att styra motspelaren i en viss riktning?

Jag rör mig mot den fot där motspelaren har bollen.

Organisation
8 barn, yta 15 x 15 meter, bollar, koner och västar.

Anvisningar
Dela in barnen i 2 lag med 4 i varje och ytan i tre zoner: A, B och C. Alla i blått lag hämtar var sin boll i zon A och driver in bollarna i zon B. Rött lag ska erövra bollarna i zon B och driva in dem i zon C.

Blått lag hämtar nya bollar och driver in dem i zon B.

Det är inte tillåtet att passa bollarna.

Hur lång tid tar det för rött lag att erövra alla bollarna?

Byt uppgifter.


4.Färdighetsövning Markera
Vad?
Förhindra speluppbyggnad

Varför?
Hindra motspelaren från att ta emot bollen.

Hur?
Frågeexempel

Vad behöver du kunna se när du markerar en motspelare?

Jag ska kunna se motspelaren och bollen.

Hur nära motspelaren ska du vara när du markerar?

Jag ska kunna bryta dåligt slagna passningar och slarviga mottagningar.

Organisation
4 barn, yta 15 x 10 meter, bollar, koner och västar.

Anvisningar
A passar bollen till B.

C markerar B och ska hindra henne eller honom att passa till D. Gör därefter i omvänd ordning:

D passar till C, och B markerar C.

Byt uppgifter.

5.Spelövning 1 - press och täckning

Vad?
Förhindra speluppbyggnad

Varför?
 Minska tid och yta för motståndarna. Erövra bollen.

Hur?
Frågeexempel:

Vilken försvarsspelare pressar bollhållaren?

Vad gör den andre försvarsspelaren?

Vilka ytor är viktigast att täcka?

Organisation
 2 målvakter, 8 utespelare, spelplan 35 x 20 meter med 2 mål, bollar, koner och västar.

Anvisningar
Spel 2 mot 2 med målvakter.

Mv1 kastar ut bollen till X1 och X2 som anfaller mot O1, O2 och Mv2.

Om O1 och O2 erövrar bollen anfaller de mot X1, X2 och Mv1.

Mv2 gör utkast till O3 eller O4 som anfaller mot X3, X4 och Mv1.

6.Samling innan träningen
Efter varje träningspass är det viktigt att du som tränare samlar ihop gruppen för att: Berätta om dagens träning

Spelarna kommer att under träningen kunna läsa vilka övningar och hur man utför dom, när dom exp har paus. Inplastat.

Innan våra träningar måndag-onsdag kan spelarna se video i klubblokalen på de övningar vi skall träna på.

Vi kommer även använda mobil eller surfplatta att vissa video på övningarna som vi kommer träna på.

 

 
FACEBOOK
SPORTGROSSEN
COOP
TWITTER
SPONSORER