Coronaanpassad träning

Smittskydd Stockholm har uppmanat kommunerna i regionen att stänga ner all organiserad träning till den 24 januari, vilket är det som gäller för fotbollen i distriktet.

Här kommer några tips, idéer och inspiration hur man under en period kan ställa om och träna på ett smittsäkert sätt.

Digitala mötesplatser
Genomför ordinarie möten med föräldrar, spelare, ledare i
exempelvis Zoom, Teams och Google meet.

Digital social kontakt i laget och ledargruppen

Starta en chattgrupp i exempelvis Messenger, What´s app eller Snapchat. Låt spelarna vara med och styra upp reglerna. Fortsätt att mötas digitalt på ordinarie träningstid.

Träningsprogram

Uppmuntra till egenträning genom att ge de aktiva ett program under några veckor. Skapa material, gärna rörligt! Barn och ungdomar är vana vid filmer och tycker det är roligare att träna till det än med ett papper framför sig. Få dem att känna att vi gör det bästa av denna situation. Instruktioner och avstämning kan genomföras digitalt.

Utmaningen

Ge hela laget ett uppdrag/gemensamt mål. Det kan vara allt från enkla övningar till en femkamp eller att löpa en viss sträcka. Exempelvis kan ledarna ge laget ett uppdrag om att springa en sträcka under en vecka och så får spelarna dela upp sträckan och gemensamt kämpa mot målet. Redovisning sker i chatten där de själva adderar sina resultat. Man kan också göra utmaningen större genom att lagen i en förening tävlar mot varandra eller mot föräldrarna så att de också rör på sig.

Planera för framtiden

Sätt upp mål och drömmar om resor, lagkassa och annat! Skaffa en gemensam målbild! Sätt upp målbilden på kylskåpet, ovanför sängen eller i mobilen!