Barn- och ungdomsidrott kan ha flera mål och olika betydelse för olika personer och föreningar. Men för många handlar det om att skapa en verksamhet där utövarna stannar kvar länge, och där barn och ungdomar har roligt och både kan utveckla sina idrottsliga färdigheter så väl som sociala förmågor och karaktär.
Centrum för idrottsforskning (www.idrottsforskning.se) är en bra
källa för alla ledare som vill utvecklas i sitt ledarskap. Där kan man t.ex.
läsa om transformativt ledarskap, vad det innebär och varför den sortens
ledarskap är särskilt lämpad för barn- och ungdomsidrott.
Jean Côté, forskare inom coaching och barn- och
ungdomsidrott och professor vid Queen’s University i Kanada, menar att
transformativt ledarskap är en ledarskapsfilosofi särskilt lämpad för att ovan
nämnda målsättningar ska kunna uppnås i barn- och ungdomsidrott.
Transformativt ledarskap kan enligt Jean Côté sammanfattas i följande fyra principer:
- Bry sig om hela människan - Att genuint också bry sig om andra saker i utövarnas liv utanför idrotten, som till exempel skola och vänner. Många gånger är det just denna egenskap hos en ledare som får unga människor att vilja fortsätta idrotta, snarare än hur bra ledaren är som instruktör.
- Intellektuell stimulans – Stimulera utövarna att själva hitta lösningar på problem snarare än att alltid presentera ”de rätta svaren”. Skapa en miljö där utövaren uppmuntras att ställa frågor och där utövarna inkluderas i att skapa en lagkultur.
- Vara en positiv förebild – Att leva som man lär, att som ledare våga prova och att våga göra fel. På så sätt bidrar man till att skapa en förlåtande kultur och ett klimat där det är okej att göra misstag.
- Skapa inspiration och motivation – Visa att man tror på individerna i gruppen genom att ge konkret och specifik återkoppling på olika detaljer under en övning t.ex. Andra viktiga saker är att sätta upp realistiska mål och att ge utövarna möjlighet att komma med inspel till träningspasset.
LÄS MER OM TRANSFORMATIVT LEDARSKAP PÅ CENTRUM FÖR IDROTTSFORSKNING >>
Transformativt ledarskap hänger samman med självbestämmande (inre) motivation. En annan läsvärd artikel på Centrum för idrottsforskning är därför hur man som ledare kan främja den så viktiga självbestämmande motivationen. Sambandet mellan långvarigt idrottsutövande, bra idrottsprestationer och självbestämmande motivation är tydligt. Vi är alla självständiga varelser som behöver känna att vi gör saker frivilligt och basen i självbestämmande motivation utgörs av följande tre grundläggande psykologiska behov:
- Tillhörighet – vi vill känna gemenskap.
- Autonomi – vi behöver känna att vi gör någorlunda självständiga val.
- Kompetens – vi behöver känna oss duktiga.
Om vi inte känner att vi gör saker frivilligt, att vi inte kan välja vad vi ska göra och när, och om vi känner oss lite dumma och inkompetenta – då kommer motivationen att vara mer kontrollerande och av yttre karaktär vilket i forskning har visat sig vara kopplad till negativa effekter som benägenhet att fuska, lågt engagemang, minskad ansträngning och kreativitet.
LÄS MER OM MOTIVATION PÅ CENTRUM FÖR IDROTTSFORSKNING >>
(Magnus Lundgren)