Lagen
Grunden i SOLBERGA BOLLKLUBB är de enskilda lagen. Och för att dessa ska fungera bra så behöver de också organiseras på ett lämpligt sätt – dvs. olika roller och ansvar i laget behöver tillsättas. SOLBERGA BOLLKLUBB rekomenderar alla som besitter någon roll att vara aktiva med såväl den egna utvecklingen som med kontakterna och samarbetet med övriga föreningen. Följande roller inom laget bör finnas tillsatta:

• En huvudtränare och en assisterande tränare. Huvudtränaren ansvarar för att SOLBERGA BOLLKLUBBS regler och riktlinjer följs. Han/hon ansvarar också för planering och genomförandet av träning och match samt insamling av material efter träning och match. Huvudtränaren ansvarar även för att närvarande spelare vid träningar och matcher blir registrerade så att föreningen kan ansöka om LOK (lokalt aktivitetsbidrag). Vidare skall även huvudtränaren delta i föreningens ledarträffar och årsmöte samt underätta styrelsen och ungdomsansvarige om lagets verksamhet. Assisterande tränare bistår tränaren vid match och träning och assisterar lagledaren vid behov. Assisterande tränare deltar i mån av intresse vid ledarträffar och utbildningar som arrangeras av SOLBERGA BOLLKLUBB.

• En lagledare som ansvarar för uppdatering av lagets medlemsregister samt underhåll och publicering av information på lagets hemsida. Med utgång från den närvaro som lagets huvudtränare registrerat så ansvarar dessutom lagledaren för att redovisa närvarokort till föreningens kassör två ggr/år. Han/hon ansöker om träningstider och ansvarar för att anmäla laget till cuper. Lagledaren är också ansvarig för inventering av lagets materiel såsom koner, västar, bollar. Vidare så deltar lagledaren vid föreningens ledarträffar och årsmöte.

• En kassör som ansvarar för och administrerar lagkontot. Kassören ansvarar också för att följa upp och informera styrelsen och föreningens kassör om status för lagets medlemsavgifter. Vid eventuell lagsponsring så är kassören ansvarig för att lagets sponsorsamarbeten följer SOLBERGA BOLLKLUBBS policy för sponsring. Kassören ansvarar dessutom för eventuell lotthantering i laget.

• En föräldrarepresentant som ansvarar för samordning och kommunika­tion mellan lagets ledning (huvudtränare, lagledare och kassör).  En stark och engagerad föräldragrupp är en förutsättning för en stabil och framgångsrik verksamhet i laget. Utöver de självklara som att skjutsa till träning och match och delta på föräldramöten så skall föräldragruppen tillsammans med lagets ledning arrangera aktiviteter för att stärka gemenskapen genom att t.ex. hitta på och genomföra gemensama aktiviteter utanför fotbollen. Även dokumentering – dvs. fotografera och skriva - av lagets verksamhet (träning, matcher, cuper, läger m.m.) är uppgifter där föräldrar med fördel kan bidra. och dels skapa en lagkassa. Utöver avgiften för S:t Erikscupen bekostar föreningen avgiften för en inomhuscup och en utomhuscup per år. Träningsläger, ytterligare cuper och turneringar eller andra lagaktiviteter bekostas av laget själv.

ENENDA