VILL DU BÖRJA SPELA FOTBOLL ELLER BLI MEDLEM I SOLBERGA BK? ANMÄL DIG HÄR!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Solberga Bollklubb
Fotboll, glädje och gemenskap

10 - 12 år: Lära för att träna
(Fotograf: Tomas Fasth)

Målsättningar

  • Utveckla spelarnas individuella fotbollsteknik i momenten nicka, skjuta, bollmottagning och passningsspel.
  • Utveckla spelförståelse och grunderna i anfallsspel och försvarsspel.
  • Introducera övningar för kondition och styrka med boll.
  • Verka för en fortsatt stark gemenskap och sammanhållning i lagen.
  • Uppmuntra spelarnas föräldrar till en fortsatt aktiv medverkan i föreningen.
Ledstjärnor
  • Bedriva en allsidig och rolig träning som utvecklar såväl individ som lag.
  • Instruera på ett positivt och uppmuntrande sätt under träning och match.
  • Värdesätta träningsflit och intresse framför ”talang”.
  • Se matchen som ett viktigt träningspass och ett led i spelarnas långsiktiga utbildning.
  • Bedriva verksamheten i en positiv anda med stimulans framför konkurrens.
  • Uppmuntra och arbeta för ett bra föräldraengagemang i laget.
  • Uppmuntra och möjliggöra för barnen att delta i andra idrottsverksamhet utöver fotbollen.

Riktlinjer

  • Ledare med minst SvFF Tränarutbildning C och om möjligt gärna SvFF B-ungdom också.
  • En ledare med särskilt målvaktstränaransvar som genomfört SvFF Målvakt C.
  • Träningsgrupper om 8 – 10 barn per ledare.
  • Om möjligt bedriva verksamheten i separata tjej- och killgrupper
  • Träning två gånger per vecka och 1 ½ timme per tillfälle.
  • 20 – 25 matcher per säsong och inte mer än en match per vecka.
  • Anpassa nivån på träning och match till en för truppen genomsnittlig nivå.
  • Föreningens Fotbollsutvecklare stöttar föräldragruppen och de nya ledarna
  • 10 – 13 spelare vid match är lagom. Färre spelare innebär att var och en får mer speltid
Fysiska, kognitiva och sociala förutsättningar

I den här åldern förbättras finmotoriken vilket medför att den individuella tekniken utvecklas. Spelarna uppfattar allt mer av vad som händer omkring dem samtidigt som de behandlar bollen. Spelförståelsen förbättras vilket ökar spelarnas förmåga att samarbeta och genomföra mer utmanande uppgifter. I anfallsspelet syns detta främst genom att passningsspelet och spelbarheten förbättras. I försvarsspelet förstår spelarna allt bättre vilka ytor och spelare som är farliga.

Fysisk utveckling
  • Lugn tillväxtperiod.
  • Liten fysisk skillnad mellan pojkar och flickor.
  • Förändringar av kroppsformen sker där kroppens proportioner förändras (till exempel ändras kroppens tyngdpunkt).
  • Rörligheten kan minska något på grund av kroppens tillväxt.
  • Fortsatt fokus på allsidig motorisk träning men med goda motoriska förutsättningar för att lära sig idrottsspecifika färdigheter.
  • Förbättrad koordinationsförmåga.
  • Mycket liten effekt av specifik uthållighetsträning. Den vanliga fotbollsträningen ger tillräcklig träning.
Psykosocial utveckling
  • Begränsad uppfattningsförmåga.
  • Begynnande intresse av att arbeta i mindre grupper (speciellt två och två)
  • Begränsade möjlighet att utföra två eller fler uppgifter samtidigt.
  • Börjar förstå sociala roller.
  • Förståelse för tid och rum utvecklas men begränsas av oförmågan till att göra flera saker samtidigt.
  • Självkännedom och kroppsuppfattning är fortfarande ömtåligt.
  • Begränsad erfarenhet av personlig utvärdering, ansträngning är synonymt med prestation.
  • Stort behov av att bli accepterad och sedd. Godkännande från vuxna som föräldrar, lärare och tränare.
  • Imiterar idrottsidoler.
  • Stort behov av beröm och positiv feedback.
  • Deltar i huvudsak för att det är roligt.
Träningsupplägg

Fortsatt ”lekfullt” träningsupplägg tillsammans med smålagsspel är viktigast. Hälften av träningen bör utgöras av spel i någon form. Träningen bör därutöver fokusera på koordination, rörelse och teknik. Övningarna bör vara enkla och varierande med fokus på grundläggande teknik för passningar, mottagningar, driva/dribbla och skott. Undvik allt för komplicerade övningarna med för många moment Mer avancerade övningar kan med fördel introduceras genom att bryta ned dem i olika delmoment som först tränas separat och därefter succesivt sätts samman. Spelövningar bör genomföras på små ytor med få spelare per lag/grupp med hög aktivitet och många bollkontakter. Sträva efter att ha korta arbetsperioder och korta samlingar. Eftersom förmågan att fokusera och lyssna koncentrerat under en längre tid fortfarande är begränsad ska långa och komplicerade muntliga genomgångar av övningar undvikas. Fokus och positiv återkoppling på prestation och att göra sitt bästa.

Så här spelar vi match

7 mot 7 är första steget mot en mer lag- och spelorienterad fotboll. Även om spelarna fortfarande har mycket fokus på sig själva och bollen är de nu psykosocialt mer mogna att samarbeta med varandra. Spelarna börjar förstå att spelet fungerar bättre om de samarbetar och det kollektiva spelet med få spelare nära varandra börjar ta form. Anfallsspelet kännetecknas av mål vanligtvis görs vid frilägen efter djupledsspel och vid 1 mot 1-situationer eller vid distansskott. I den här åldern karaktäriseras försvarsspelet inledningsvis av att flera spelare ofta jagar bollhållaren spontant och utan planering eller samarbete spelarna emellan. I takt med deras erfarenhet av fotboll breddas ökar även förståelsen att bevaka övriga motspelare utöver bollhållaren. Stegringen från 5 mot 5 sker från en mer individuell spelform med naturliga 1 mot 1 situationer i försvar och i anfall till en mer kollektiv inriktning där anfallsspelet utvecklas till att inkludera alla grundförutsättningarna i anfall spelbar, spelavstånd, spelbredd och speldjup.

 

Riktlinjer

  • Vi spelar som vi tränar.
  • Låt spelarna ta beslut och lösa matchsituationerna.
  • Fokus på prestation och att göra sitt bästa.
  • Alla spelar lika mycket och få avbytare ger alla spelare mycket speltid.
  • Ge alla lika uppmärksamhet.
  • Enkla rutiner och korta genomgångar med få och tydliga anvisningar.
  • Positiv feedback och uppmuntran - använd gärna frågeteknik.
 
Anfallsspel Försvarsspel 

När vi vinner bollen ställer vi om till anfallsspel.

 

När motståndarna vinner bollen ställer vi om till försvarsspel.
  • Alla spelare deltar i anfallsspelet.
  • Alla spelare deltar i försvarsspelet.
  • Bollhållarens första alternativ är om möjligt att driva bollen mot målet på fri yta med målsättning att göra mål genom att skjuta 
  • Spelare närmast bollhållare sätter press för att försöka erövra bollen.
  • Om fri yta saknas kan bollhållaren försöka att ta sig förbi motspelare genom att t.ex. finta och dribbla eller vända för att komma till fri yta.
  • Övriga spelare kommer på försvarssida (rätt sida) och markerar varsin motståndare.
  • Om det inte är möjligt att gå själv eller komma för kan bollhållaren i stället välja att passa till någon av sina medspelare.
 
Laget
  • Spelbarhet och spelavstånd.
  • Spelbredd och speldjup.
  • Uppspel och uppflyttning.
  • Djupledsspel, spelvändning och väggspel
  • Försvarssida (rätt sida).
  • Täckning.
  • Nedflyttning.
  • Uppflyttning.
Spelaren
  • Driva.
  • Passa.
  • Vända.
  • Ta emot boll.
  • Skjuta.
  • Utmana, finta och dribbla.
  • Bryta.
  • Tackla.
  • Pressa.
  • Markera.
Målvakten
  • Rulla bollen.
  • Kasta bollen.
  • Fånga bollen.
  • Palmning.
  • Slänga sig.
  • Bryta djupledspassning.
Fotbollsfys
  • Koordinationsövningar med och utan boll, stafetter och hinderbanor.
  • Parövningar och övningar med den egna kroppen som belastning.
Fotbollspsykologi
  • Spelare reflekterar över vad hen har lärt sig i samband med träning och match.
  • Göra nästa aktion, t.ex. att spelare fortsätter vara spelbar även i motgång.
  • Spelarna uppmuntrar och berömmer varandra när de är spelbara.
Fasta situationer
Fast situation Offensiv Defensiv
Avspark Anfallare (forward) startar spelet. Samlas i lagdelar.
Inkast Närmaste spelare startar spelet. Markera motståndare.
Hörna Spelare turas om att slå hörnor Markera motståndare

Frispark

Närmaste spelare startar spelet. Spelare turas om att slå frisparkar nära målet. Samla lagdelar på försvarssida. Ställ upp en mur (1 – 2 spelare) som täcker en del av målet vid frisparkar nära mål.

Straffspark

Spelare turas om att slå straffsparkar.  Var först på bollen vid returer.
Målvakts boll. Målvakt startar spelet och övriga spelbara. Retreat line - Samla laget i lagdelar bakom retreatlinjen.
Ordlista
Försvarssida Benämns även som ”rätt sida” och innebär att vi är närmare vårt mål än våra motståndare när de anfaller. Våra backar ska vara närmare vårt mål än motståndarens anfallare, våra mittfältare närmare ska vara närmare vårt mål än deras mittfältare och vår anfallare närmare vårt mäl än deras backar.
Rättvänd Rättvänd innebär i anfallsspelet att man är vänd mot motståndarmålet med bollen framför sig. Rättvänd blir du genom att vända upp om du saknar markering, spelar tillbaka till rättvänd spelare, eller springer och är rättvänd redan innan du får bollen. I försvarsspelet innebär rättvänd att man står så att man har blicken på bollen och uppsikt över vad som händer i spelet och var motståndaren tar vägen.
Halvvänd Halvvänd, eller sidställd, innebär att man möter bollen snett emot i vinkel att ha bättre uppsikt och lättare kunna vända upp.
Spelbredd Spelbredd innebär att vi utnyttjar hela planens bredd. Framförallt backar och yttermittfältare ansvarar i första hand för att skapa spelbredd.
Speldjup Speldjup innebär att utnyttja hela planens längdriktning. Bollen spelas då inte bara i sidled utan även framåt och ibland bakåt. Mittfältarna och anfallaren ansvarar i första hand för speldjupet.
Djupledsspel Att springa framåt i planens längdriktning, ofta mellan och bakom motståndarnas backar.
Spelbar Spelbar är man när man rör sig och är fri för att ta emot en passning.
Spelavstånd Att göra sig spelbar är en första förutsättning för ett bra passningsspel men det är även viktigt att vara spelbar på ett bra spelavstånd. Olika spelare bör vara spelbara på olika avstånd så att bollhållaren kan välja mellan, lång eller kort passning.
Uppspel Uppspel är anfallsspel från utgångsytan till annan spelyta förbi motståndarlagets första press, t.ex. från egna backar till mittfält förbi motståndarnas forwards.
Uppflyttning Uppflyttning handlar om att följa med spelet för att minska avstånden till bollhållaren eller ta kontroll över ytor som kan vara bra antingen för eget anfall eller farliga att ge motståndaren under en kontring.
Väggspel Väggspel är ett effektivt sätt att ta sig förbi en motståndare vid 2 mot 1 situationer och innebär att bollhållaren använder en medspelare som vägg för att passera motståndaren.
Passningsskugga Spelare som står bakom en motståndare så att medspelarna inte kan passa hen befinner i passningsskugga.
Rörelse Rörelse innebär att alla springer, håller igång fötterna och är delaktiga i spelet. Går på djupet, håller spelbredd.
Delaktig Delaktig är man förstås när man har bollen, men även om man är i rörelse, söker fria ytor, gör sig spelbar och ropar att man vill ha bollen.
Fri yta Yta av planen som motståndarna inte täcker och som egna lagets spelare kan springa in i, med eller utan bollen. Ofta finns fria ytor på kanterna och bakom motståndarnas backar.
Press

Press innebär att laget ska försöka jaga och pressa den spelare i motståndarlaget som har bollen och ta den ifrån honom.

Spelvändning

Vänder på spelet gör man när man spelar bollen från ena sidan av planen till den andra. Att vända spelet är ofta bra att göra om det har varit spel på samma sida en längre stund. Då finns det vanligtvis fria ytor på motsatta sidan som kan användas för att anfalla längs med.

Palmning

Med palmning menas att målvakten styr bollen till en ofarlig yta om bollen inte kan greppas.

 
FACEBOOK
SPORTGROSSEN
TWITTER
SPONSORER