Katarina Back kioskansvarig i föreningen har
sammanställt resultatet under april.
- Kiosken öppnades den 18 april och har sedan dess haft öppet
mån-tors kl. 17-19 och under helger när det varit matcher på Solberga BP.
- Trots färre personer besökare på Solberga BP p.g.a. Covid-19
har kiosken gått bättre än förväntat. Under de drygt två veckor som kiosken
varit öppen har man där i genomsnitt dragit in 700 kr per dag.
- Alla lag har också
bemannat kiosken enligt det schemat som skickades ut inför öppningen.
Mycket bra jobbat av alla och roligt att utfallet har blivit
bättre än förväntat.
- Kassasystemet (iZettle) som föreningen skaffat in har också
visat sig fungera mycket bra och gör sammanställningen av försäljningen lätt som
en plätt.
Vi har naturligtvis fått lite frågor om kiosken och varför
man måste hjälpa till.
- En viktig anledning är att inkomsterna från
kioskförsäljningen utgör en betydande del av föreningens ekonomi där dessa tillsammans med
våra sponsorintäkter är föreningens femte största inkomstkälla.
- En annan
anledning är att SOLBERGA BOLLKLUBB är en ideell förening där alla förutsätts
hjälpas till. Genom att hjälpas åt med att hålla kiosken öppen kan vi även hålla
klubbhuset öppet under träningar och matcher. Att kiosken är bemannad är en
förutsättning för att hålla klubbhuset öppet. Ur såväl ansvars- som ur
säkerhetssynpunkt bör inte besökare vara inne i klubbhuset på egen hand.
- En
ytterligare anledning är att lagen får ta del av förtjänsten. Efter att
kostnaderna för inköp dragits bort från resultatet fördelas nettot lika mellan
föreningen och lagen. De enskilda lagens andel blir sedan proportionell mot hur
många timmar man har hjälpt till i kiosken. Genom
att lagen får ta del av vinsten utgör kiosken även en inkomstkälla till
lagkassan. Dessa pengar kan lagen i sin tur använda för att t.ex. finansiera ett
träningsläger, en resa till Gothia Cup m.m.
- För mer info om lagkassan och hur
den fungerar, se föreningens policy för lagkassor - https://www.solbergabk.se/docs/875/21067/SBK%20-%20Policy%20och%20rutiner%20för%20lagkassor%202019.pdf.
Självklart förstår vi att man kan känna oro i
nuvarande situation och vi kommer aldrig att tvinga något lag att stå. Om någon med
anledning av oro för Covid-19 inte vill stå i kiosken så respekterar vi denna
oro men vi
vill samtidigt att detta kommuniceras i god tid till kioskansvarig Katarina
Back så att hon eventuellt har möjlighet att ordna en ersättare till detta
pass.