
I torsdag den 8 juni genomförde vi träff 2 av 3 i utbildningen
”Ledarskap för att inkludera alla”
Föreläser gör Anja Näslund, folkhälsovetare som inom idrotten arbetar huvudsakligen med ämnen rörande ledarskap, träningslära och kost. Att göra idrotten tillgänglig för så många som möjligt är något Anja brinner extra för.

Föreläsningen ger oss ledare en ökad kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autism.
Vi ledare fick verktyg för att vara en inkluderande ledare som bidrar till att så många som möjligt kan idrotta.
Utbildning är uppdelad i 3 träffar.
Träff 1 - Rutiner och struktur (25 april)
Träff 2 – Motivation, feedback och känsloärlighet (9 Juni)
Träff 3 – Relationer och bemötande (Augusti)

Kvällen började med Repetition
Vad kan vi om NPF?
Frågor/case vad vill vi diskutera på dagens träff.
Vi delades i 3 grupper och hade grupp diskussioner samt i hel grupp, vart många intressanta frågor :-)

Efter ca 60 vart det paus kaffe och god smörgås :-)


Vi fortsatt efter kaffe pausen med diskussioner

Sedan pratade vi om att leda barn från 6 år upp till 12 år.

Slutligen gick vi igenom stoppmodellen.
Utvärdera situationen – stoppmodellen
Vad hände? Beskriv situationen kortfattat så som du uppfattade den.
3 steg, 1 Barnet/deltagaren, 2 Omgivningen, 3 Du som ledare

Efter kvällens träff fick vi:
- Ökad kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom ADHD, ASD/AST.
- Kunskap om hur du kan bemöta och leda barn och ungdomar med NPF.
- Att du får med dig tips på hur du kan göra för att underlätta för barn och ungdomar med NPF.
I slutet av augusti kommer vi att träffas igenom för att genomföra träff 3 :-)