Riktlinjer för föräldrar

Som förälder till en barn- och ungdomsspelare i vår förening är du tillsammans med våra ledare och spelare en förmedlare av de värden som SOLBERGA BOLLKLUBB. Du är en mycket viktig del i vår verksamhet. Därför är det viktigt att ledare/tränare och föräldrar har ett gott samarbete och en öppen dialog. Kom ihåg att SOLBERGA BOLLKLUBB är "klubben där alla platsar". Det innebär att det alltid finns en plats för dig som förälder i vår förening. Ju fler vi är som hjälps åt desto mer kan vi också uträtta. De allra flesta ledare i föreningen är själva föräldrar till barn- och ungdomar som spelar i något av våra lag.

Som förälder i SOLBERGA BOLLKLUBB ska du:

• Ställa upp på klubbens mål och riktlinjer.
  • Hjälpa ditt barn att komma i tid och med rätt utrustning till träning och match. När barnen är små förväntas alltid att dess föräldrar själva följer med sitt barn till och från träning (alternativt ber någon annan förälder om hjälp med detta). När barnen blir lite större kan de få förtroendet att göra detta på egen hand. Informera dock alltid ledare om vad som gäller för ditt barn. Glöm dock inte bort att med jämna mellanrum själva komma förbi och titta vid träning och match.
  • Bistå föreningen med de tjänster som föreningen ber dig om, t.ex. bilkörning, kioskverksamhet m.m. (Stöd gärna också vår verksamhet genom medlemskap i SBK).
  • Hjälpa ditt barn att meddela om det inte kan delta vid träning eller på match.
  • Uppmuntra och stötta hela laget på ett positivt sätt under träning och match.
  • Låta ledarna coacha laget
  • Uppträda föredömligt vid matcher, dvs. respektera domare och motståndarlag och uppmuntra till rent spel.
  • Betala beslutad medlemsavgift för ditt barn.
  • Säga till om du tycker någonting är fel.
  • Ta del av information som kommer från föreningen i form av lappar, hemsidan, möten m.m.
Uppmuntra i med- och motgång. Kritisera ALDRIG utan ge i stället positiva och konstruktiva (vägledande) synpunkter. Fråga hellre om matchen var spännande och rolig snarare än att fråga om resultatet eller vilka som gjorde mål. Låt ditt barn och du själv ha roligt med fotbollen och tänk på att det inte är DU som spelar fotboll. Genom att se barnens verksamhet i ett vidare perpesktiv kan du bidra till att förmedla allt det positiva runt omkring fotbollen, laganda, kamratskap m.m. till ditt barn. Något som i det långa loppet bidrar till att alla är med så länge som möjligt.

Kallelser till träning och match

Vi kallar alltid de spelare som ska vara med och spela aktuella matcher. Vi brukar också kalla till träningar och andra evenemang. För att vi ska kunna planera dessa på bästa sätt är det ett absolut krav att man svarar på de kallelser man får från oss. Om man kan och avser att delta svarar man JA. Om man inte kan och inte avser att delta svarar man NEJ. Det går också att infoga en kommentar när man svarar på kallelsen.

Vid sjukdom

Att man inte skall träna när man är sjuk tar vi för självklart - hur mycket ens barn än tjatar om att få gå. I händelse av att ert barn inte har möjlighet att vara med vid något tillfälle så vill vi att ni föräldrar också hör av sig till oss och meddelar detta.

Läs mer om hur vi tänker och vad som gäller i vår förening i Solbergamodellen.