Stiftelsen Dunross & Co
SOLBERGA BOLLKLUBB är stolta över att vara en av de föreningar vars verksamhet Stiftelsen Dunross & Co stöttar.

Ideella föreningar och organisationer gör ett fantastiskt arbete i dagens samhälle. Stiftelsen Dunross & Co syfte är att genom ekonomiskt stöd till idrottsföreningar bidra till att skapa en meningsfull och utvecklande tillvaro för barn och ungdomar. Stiftelsens bidrag, t.ex. medel till ledarutbildning och kompetensutveckling, hjälper föreningarna att bli bättre vilka förhoppningsvis därigenom kan ta emot fler ungdomar och erbjuda högre kvalitet på sin verksamhet.

Stiftelsens huvudsakliga syfte är att främja barn och ungdomars fostran bland annat i frågor som rör människors lika värde, arbete mot mobbning, rasism och sexism, samt att engagera föreningenarnas föräldrar i dessa frågor. Genom sitt stöd till idrottsföreningar vill Stiftelsen Dunross & Co bidra till att skapa ett mer inkluderande och dynamiskt samhälle där fler människor kan hitta sin naturliga plats.  Stiftelsens förhoppning är att de föreningar som uppbär stöd gemensamt ska hjälpas åt att sträva för att utbilda barn och ungdomar, med idrotten som sammankopplande verktyg där kompetenta, hängivna ledare och förstående föräldragrupper skapar mer inkluderande aktiviteter i vilka alla typer av personligheter utvecklas och får komma till tals.

Genom att bära Stiftelsen Dunross & Co’s logotype förbinder sig SOLBERGA BOLLKLUBB att följa nedan angivna kriterier.

• Ingen form av så kallad toppning ska ske i barnidrott till och med tolv år. Med toppning avses i detta fall att ge barn förtur till match- och cupspel baserat på kompetens. Deltagande i matcher och cuper ska i denna ålder baseras på träningsflit och utifrån grundtanken att alla ska vara med. I äldre åldersklasser kan uttagning baserat på träning och kompetens ske förutsatt att alla bedöms utifrån samma grund och aldrig döms bort på förhand.

• Föreningen ska aktivt arbeta för att behandla alla individer lika och ge dem förutsättningar och möjlighet att utvecklas utifrån den egna kompetensen.

• Ledare i föreningen ska uppträda som föredöme och ge ungdomarna en positiv utbildning.

• Föräldrar med barn i föreningen ska uppträda som föredöme i samband med träning och match.

• Spelare i föreningen ska uppträda sportsmannamässigt på och vid sidan av planen.

• Föreningen ska motarbeta all form av mobbning, sexism och rasism.

• Föreningen ska följa Riksidrottsförbundets regler mot sexuella övergrepp.

• Ingen form av användande av otillåtna prestationshöjande medel ska förekomma inom föreningens lag.

• Föreningen ska ha en barn- och ungdomspolicy som årligen presenteras för föreningens ledare.

Läs mer om Stiftelsen Dunross & Co på www.stiftelsendunross.se