Riktlinjer för ledare

Våra ledare i SOLBERGA BOLLKLUBB skall värna om gemenskap, sammanhållning och kamratanda samt inspirera till en sund livsstil och en positiv människosyn. De skall ha som målsättning att med en kvalificerad verksamhet ge våra spelare en bred och solid kunskap i fotbollens grundstenar och inte sätta tabellplacering och matchresultat främst. Vi vill att våra barn- och ungdomar skall spela så länge som möjligt. Därför skall våra ledare utforma verksamheten så att den bedrivs i en positiv anda där man har ”kul med bollen”.

Som ledare i SOLBERGA BOLLKLUBB ska du:

• Följa föreningens mål och riktlinjer.
  • På ett positivt och engagerat sätt träna och leda ditt lag.
  • Fokusera mer på utveckling än resultat.
  • Främja Rent spel och ha nolltolerans mot mobbing och annan kränkande behandling.
  • Vara först på plan och lämna sist.
  • Ge alla en möjlighet att finna sin plats i laget och låta spelarna prova olika platser i laget.
  • Skapa bra relationer med motståndare och domare.
  • Delta vid gemensamma möten.
  • Utbilda och utveckla dig själv. (Följa SBKs utbildningsplan)
  • Uppmuntra till spontanidrott och deltagande i andra idrotter.
  • Stötta och samverka med andra ledare i föreningen.
  • Ta ansvar för material t.ex, västar, bollar, koner osv, och tidsbokningar m.m.
  • Ordna domare till träningsmatcher samt se till domaren får sitt arvode efter matchen.
  • Tillhandahålla och vidareförmedla information till spelare/föräldrar
  • Bära SOLBERGA BOLLKLUBBs kläder när du representerar föreningen.

Läs mer om hur vi tänker och vad som gäller i vår förening i Solbergamodellen.