Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Solberga Bollklubb
Fotboll, glädje och gemenskap

Vackert väder, framsteg och ny övning i knattebollen
2020-05-21 00:49
Onsdagens träning bjöd på strålande solsken. Närmare trettio förväntansfulla barn var på plats idag.

Om det är något som barnen i denna grupp är bra på så är det att lyssna. När vi blåser i pipan så kommer de och sätter sig ned och är så uppmärksamma som man kan begära av 5 - 6 åringar. 

De har också lärt sig tränarnas namn.. detsamma kan dock inte tillskrivas tränarna - men ge oss lite tid så kommer även vi att lära oss barnens namn.

Vi vill också passa på att tacka alla föräldrar som ställer upp och hjälper till - det betyder mycket för oss men ännu mer för barnen. Att barnen gör saker tillsammans med vuxna betyder mycket för dem - vi har roligt tillsammans och det är en viktig grund i att bygga bra relationer.

Dagens träning inleddes med "tjuv- och polis" men eftersom barnen lär sig fort gjorde vi övningen lite svårare genom att introducera en boll också. I "tjuv- och polis" ska barnen (tjuvar) undvika att bli tagna av poliserna (tränarna). Tagen blir man om en polis kullar en. Blir man tagen ska övriga tjuvar hjälpa till att befria. Den som är tagen håller bollen över huvudet och ställer sig bredbent. Befriad blir man om en annan tjuv gör en tunnel - spelar bollen mellan benen. För att göra övningen lite mer utmanande har vi delat in barnen i lag, orange, rosa, blå och grön väst. Det är endast de som har samma färg på västen som kan befria. Det är mycket roligt att höra när barnen själva talar om för varandra när fel färg befriar eller om man inte slår en tunnel utan kryper mellan benen (som vi gjorde förra gången).

I "tjuv- och polis" tränar vi på att driva boll, att ändra riktning, att uppmärksamma var motståndare (poliser) finns, var egna spelare finns, att samarbeta, m.m. egenskaper som är nyttiga när barnen så småningom ska spela match. Dock ska man inte förvänta sig något bländade passnings- och samspel i en match bara för att vi tränar på tjuv- och polis. I den ålder som barnen har är det inte naturligt att passa bollen utan att ta bollen och försöka göra mål. Om det är från en motståndare eller en lagkamrat man tar bollen har ingen större betydelse. Vi jobbar dock långsiktigt och vi vet att barn genomgår olika utvecklingsfaser i sin egen takt. När de blir äldre, typ 9 - 11 år kommer passningsspel att bli en mer naturlig lösning på problemet att komma förbi motståndare och göra mål. Därför försöker vi redan nu på ett lekfullt sätt lära barnen att lyfta blicken och titta efter medspelare och motspelare.

Efter "tjuv- och polis" fortsatte vi med teknikövningar. Barnen fick driva boll och när vi ledare blåste i pipan skulle de göra olika saker som att stå med en fot på bollen, steppa med en fot i taget växelvis på bollen, pendla bollen mellan benen, och sitta på bollen. Syftet med denna övning är att träna balans och motorik. Färdigheter som barnen kommer ha nytta av i framtida matchspel.

Sedan var det dags för en ny övning - att dribbla bollen i en konbana. Varje grupp ställde upp bakom varsin kona. Sedan dribblade ett barn i taget från varje grupp bollen mellan konerna in mot mitten. Vid sista konan vände man tillbaka. Dagens övning var en introduktion och vi kommer att bygga på övningen så småningom med fler moment - men i dag var målet att alla barn skulle lära sig hur de skulle dribbla bollen. 

Avslutningsvis körde vi "Drakskatt". Eftersom vi redan berättat om den övningen i föregående inlägg och hur den utförs tänkte vi kort bara nämna varför. Syftet med övningen är dels att barnen ska lära sig att använda kroppen för att finta drakarna - dvs. visa att man tänker springa i en riktning för att därefter springa i en helt annan riktning. Här tränar vi uppfattning i tid och rum samt balans och koordination. När de sedan ska driva bollen tillbaka förbi "drakarna" är instruktionspunkten att ha bollen nära fötterna (samma sak som vi tränade på i den andra övningen). Om de sparkar bollen för långt framför sig har de inte kontroll över den och kan inte styra den. Vi tränare anpassar avståndet utifrån barnen. De som har lite mer utvecklad teknik och motorik måste ha bollen mycket nära fötterna och jobba med korta och snabba tillslag.. annars så tar "drakarna" bollen. De som ännu inte har en fullt lika utvecklad teknik ger vi lite mer utrymme.

Avslutningsvis var det vår ramsa "Ge mig ett "S", ge mig ett "B", ge mig ett "K"... vad blir det? SBK!! och kan ni tänka er - varje gång skriker barnen så högt att ALLA föräldrar ramlar omkull :-)
 
FACEBOOK
SPORTGROSSEN
COOP
TWITTER
SPONSORER